Ei tuotteita ostoskorissa.

Finnish English

Tältä sivulta löydät artikkeleita ja tietoa infrapunasaunoista

Tälle sivustolle keräämme ajankohtaista tietoa saunomisesta ja sen terveysvaikutuksista. 

Tutki mitä eri artikkeleilla on annettavaa terveytesi ylläpitämiseen.

Here you will find articles of the effects of sauna also in english.

Vänligen se också artiklar på svenska.

Syvälämpimin terveisin, 

Seppo Metsälä

www.saunakeskus.fi

healing heat - vårdande värme - hoitavaa lämpöä

Täältä löydät paljon kuvia saunoista ja uusia ideoita:

 

https://www.pinterest.pt/pin/70437477486756/?lp=true

Kaikki artikkelit »

Saunominen vahvistaa terveyttä

19.03.2015

Saunominen vahvistaa terveyttä

Sauna tekee tutkitusti hyvää. Suomen Saunaseuran pitkäaikainen puheenjohtaja professori Lasse Viinikka esittelee tärkeimmät terveysvaikutukset. Tuulikki Terholle saunominen on nautinnollista rentoutumista.

Tuulikki Terholle on tuttua saunan aiheuttama euforinen tila.
Tuulikki Terholle on tuttua saunan aiheuttama euforinen tila. (INKA SOVERI)

LISÄÄ AIHEESTA

"Saunan jälkeen aivot toimivat kirkkaimmin"

Tuulikki Terholle saunominen on nautinnollista rentoutumista.

Tuulikki Terho saunoo vähintään kerran viikossa. Ihanteelliseen saunomiseen menee kolmisen tuntia. Siihen kuuluvat viipyilevät vilvoitteluhetket ja uiminen, talvella avannossa pulahtaminen.

- Saunomisen vaikutus alkaa jo silloin, kun kävelen kotoa saunoille. Mieli rauhoittuu jo matkalla, Terho kuvailee.

Terho käy saunomassa yleensä Saunaseuran tiloissa. Tarjoilla on ylellisesti useita, erilämpöisiä saunoja.

- Aloitan saunasta, jossa on miedoin lämpö ja jatkan kuumempiin. Kuuman saunan jälkeen on helppo käydä avannossakin.Saunassa vallitsee salliva hienotunteisuus.

- Saunassa voi olla yksin yhdessä. Voi olla hiljaa tai osallistua keskusteluun juuri sen mukaan, miten itse parhaalta tuntuu.

Terhon ei ole pahemmin kausiflunssia potenut.

- Jos nenä on ollut vähän tukossa saunomaan mennessä, sinne matkalle se tukkoisuus on usein jäänyt.

Terho on havainnut, että saunomisen jälkeinen hetkellinen raukeus katoaa hänellä jonkin ajan kuluttua.

- Saunan jälkeen olen innovatiivisimmallani. Silloin saatan järjestää paperit ja päivittää kalenterini. Aivot toimivat kirkkaasti. Ehkä saunominen karistaa pään sisältä turhat sälät pois. Syntyy tilaa uusille ajatuksille, Terho miettii.

Sopivaa rasitusta

Saunomisen vaikutus sydämeen on yksi tutkituimmista saunaa ja terveyttä koskevista kysymyksistä.

Ihon verisuonet laajenevat saunan lämmössä, jolloin verisuoniston kokonaistilavuus kasvaa. Tästä seuraisi vakava verenpaineen lasku, ellei sydän lisäisi pulssia kiihdyttämällä pumppaamansa veren määrää.

Syketaajuus lisääntyy saunoessa helposti yli sadan, kovasti saunottaessa jopa 150 tienoille. Tämä tietysti rasittaa sydäntä, mutta kuitenkin vähemmän kuin luulisi, sillä sydämen on kohtalaisen helppo pumpata verta laajentuneisiin verisuoniin.

Saunominen rasittaakin sydäntä suurin piirtein saman verran kuin reipas kävely, joten useat sydäntautia sairastavat voivat saunoa turvallisesti. Varovainen tietenkin kannattaa olla.

Sydämelle hyväksi

Vakavaa sydämen toiminnanvajautta on usein pidetty esteenä saunomiselle. Viime aikoina on kuitenkin tullut tutkimustuloksia, joissa suomalaisen saunan lämpöaltistusta suurin piirtein vastaava potilaiden infrapunalämmitys on vähentänyt sydämen vajaatoiminnan oireita ja parantanut sydämen toimintaa kuvaavia objektiivisia mittaustuloksia.

Kuopiolainen tutkimusryhmä julkaisi hiljattain tuloksensa, joiden mukaan runsaaseen saunomiseen liittyi vähentynyt sydänkohtauksen vaara. Tulos osoittaa yhteyden saunomisen ja sydänkohtausvaaran välillä, mutta syy-yhteyden osoittamiseksi tarvitaan lisätutkimuksia.

Sydänkohtausten vähenemiselle voi olla muitakin syitä kuin saunominen. Ne, jotka ehtivät saunoa neljä tai jopa seitsemän kertaa viikossa ja lekotella siellä pitkään, saattoivat esimerkiksi elää yleensäkin rennommin kuin harvemmin saunaan ehtivät kaverinsa ja hoitaa terveyttään muutenkin paremmin.

Verenpaineen lasku

Myös saunan yhteyttä verenpaineeseen on tutkittu paljon.

Useimpien tutkimusten mukaan sauna alentaa tilapäisesti verenpainetta, mutta aina muutosta ei ole havaittu. Joidenkin tutkimuksien perusteella säännöllistä saunomista on ehdotettu jopa verenpainetaudin hoidoksi.

Stressin lasku

Saunomisen psyykkisiä vaikutuksia on tutkittu vähän.

Saunomisen on kuitenkin todettu vähentävän diabetespotilaiden stressiä ja helpottavan nukahtamista.

Vaikka tiukan tieteellinen näyttö saunan rentouttavasta vaikutuksesta on melko vähäinen, sitä pidetään niin selvänä, että jopa vaikutuksen mekanismia on ryhdytty selvittämään.

Endorfiinien eli niin sanottujen mielihyvähormonien lisääntynyt eritys saunomisen aikana selittäisi sen aiheuttaman hyvän olon. 

Vähemmän flunssaa, ja infrasaunojille tuskin koskaan!

Flunssa lienee maailman yleisin sairaus.

Monet ovat oman kokemuksensa perusteella vakuuttuneita siitä, että säännöllinen saunominen on heillä vähentänyt flunssajaksoja.

Helpotusta reumaan

Usean tutkimuksen mukaan sauna tai muu vastaava lämpöaltistus on vähentänyt reumapotilaiden kipuja ja parantanut nivelten liikkuvuutta, mutta reuman aktiivisuutta kuvaavien laboratoriomittausten tuloksiin saunalla ei ole ollut vaikutusta.

Joillakin kivut pahenevat saunaa seuraavana päivänä.

Vahvistaa ihoa

Saunomisen pelätään kuivattavan ihoa, mutta näin ei ole.

Tutkimusten mukaan sauna päinvastoin saattaa vahvistaa ihon läpäisyestettä ja estää sen kuivumista. Sauna on eduksi psoriaasipotilaille, sillä pehmentää paksuuntuneita ihon kohtia.

Elämänlaatua

Yhdessä saunan ja kakkostyypin diabeteksen yhteyksiä käsittelevässä tutkimuksessa osoitettiin, että infrapunalla aiheutettu saunaa vastaava lämpöaltistus 20 minuuttia kolmasti viikossa kolmen kuukauden ajan paransi potilaiden elämänlaatua. Stressi ja heikotusoireet vähenivät ja yleinen terveyden tunne ja sosiaalinen selviytyminen paranivat.

Tärkein diabetekseen liittyvä saunatutkimuslöydös on kuitenkin se, että saunan lämpö nopeuttaa pääosin ykköstyypin diabeteksen hoidossa käytetyn ihon alle pistetyn insuliinin imeytymistä.

Vaarallinen humala

 Suomessa kuolee vuosittain saunomisen yhteydessä muutama kymmenen henkilöä. Useat tutkimukset osoittavat, että monta kymmentä prosenttia heistä on ollut tukevasti juovuksissa. Humalassa saunovat ovatkin saunaan kuolleiden joukossa vahvasti yliedustettuina.

Alkoholi tehostaa saunan aiheuttamaa verenpaineen alenemista ja lisää näin pyörtymisvaaraa. Se myös altistaa sydämen rytmihäiriöille.

Saunaan sammuminen johtaa nopeasti hengenvaaralliseen elimistön lämpötilan nousuun.

HELJÄ SALONEN
helja.salonen@ilmedia.fi