Ei tuotteita ostoskorissa.

Finnish English

Tältä sivulta löydät artikkeleita ja tietoa infrapunasaunoista

Tälle sivustolle keräämme ajankohtaista tietoa saunomisesta ja sen terveysvaikutuksista. 

Tutki mitä eri artikkeleilla on annettavaa terveytesi ylläpitämiseen.

Here you will find articles of the effects of sauna also in english.

Vänligen se också artiklar på svenska.

Syvälämpimin terveisin, 

Seppo Metsälä

www.saunakeskus.fi

healing heat - vårdande värme - hoitavaa lämpöä

Täältä löydät paljon kuvia saunoista ja uusia ideoita:

 

https://www.pinterest.pt/pin/70437477486756/?lp=true

Kaikki artikkelit »

16.01.2018

Tiesitkö? Näin pitää saunoa, että saat täydet terveyshyödyt – Tutkijat selvittivät, mihin saunan teho perustuu

Säännöllinen saunominen vaikuttaa sydämeen ja Alzheimerin taudin riskiin

ERIIKA AHOPELTO / ARKISTO
Tiesitkö? Näin pitää saunoa, että saat täydet terveyshyödyt – Tutkijat selvittivät, mihin saunan teho perustuu

Arkistokuva saunajoogasta Rajaportilla. Saunomisesta on tutkijoiden mukaan paljon terveyshyötyä.

Anu Leena Koskinen

Syyt saunan terveyshyötyihin alkavat selvitä, kertoo Itä-Suomen yliopisto. 

Tutkijat ovat viime vuosina osoittaneet, että saunomisella on monia terveyshyötyjä. 

Säännöllinen saunominen on yhteydessä muun muassa vähentyneeseen sydänsairauksien, sydänperäisten äkkikuolemien, verenpainetaudin sekä Alzheimerin taudin ja dementian riskiin. Runsaalla saunomisella on havaittu yhteys myös pienempään hengityselimistön sairauksien riskiin sekä alhaisempaan CRP-tulehdusmerkkiaineen tasoon. 

Professori, kardiologian erikoislääkäri Jari Laukkanen Itä-Suomen yliopistosta sanoo, että aiempien tutkimusten perusteella eniten terveyshyötyä saa, jos saunoo neljä kertaa viikossa. 

–20–30 minuuttia on riittävä aika. Sen aikana voi olla lyhyt vilvoittelu. Todennäköisesti myös 10–15 minuutin saunominen riittää, mutta kaikkea verisuonivaikutusta ei välttämättä saa, Laukkanen sanoo.

Itä-Suomen yliopiston tutkijat ovat nyt selvittäneet, mihin saunan terveyshyöty perustuu. Se alentaa verenpainetta ja vaikuttaa pulssiin.

Osittain tämä selittyy sillä suomalaisten hyvin tuntemalla seikalla, että sauna vähentää stressiä, Laukkanen arvioi.

Tutkimuksessa testattiin 30 minuutin saunomisen vaikutuksia elimistöön sadalla koehenkilöllä. Saunassa oli 73–75 astetta lämmintä. 

–Ei mitenkään älyttömän kuuma siis. Emme tiedä, mikä on riittävä määrä lämpöä Suomessa terveyshyötyjen kannalta. Tätä pitäisi tutkia lisää, Laukkanen sanoo.

JUKKA VUOKOLA / ARKISTO
Elimistön lämpötila nousi saunomisen aikana noin kaksi astetta, kertoo tuore suomalaistutkimus.

Elimistön lämpötila nousi saunomisen aikana noin kaksi astetta, kertoo tuore suomalaistutkimus.

Sauna ja sydänterveys -projektissa toteutettu kokeellinen tutkimus tuotti uutta tietoa elimistössä ilmenevistä muutoksista saunomisen aikana ja sen jälkeen. 

Tekesin rahoittaman tutkimuksen toteutti professori Jari Laukkasen tutkimusryhmä Itä-Suomen yliopistosta. Tutkimus toteutettiin Harvian koesaunoissa Muuramessa.

Tutkimus osoitti 30 minuutin saunomisen alentavan verenpainetta ja lisäävän verisuonten joustavuutta. Saunominen myös nosti sykettä keskiraskaan liikunnan tavoin.

Tutkijat mittasivat koehenkilöiden suonen joustavuuden kaula- ja reisivaltimolta ennen saunomista, saunan jälkeen ja 30 minuutin palautumisen jälkeen. 

Valtimoiden seinämän joustavuuden mittaus on saunaympäristössä uusi menetelmä.

Keskimääräinen systolinen verenpaine laski 30 minuutin saunomisen johdosta tasolta 137 tasolle 130 mmHg ja diastolinen verenpaine tasolta 82 tasolle 75 mmHg. Systolinen verenpaine pysyi alhaisemmalla tasolla vielä 30 minuutin kuluttua saunomisesta. 

Verisuonten joustavuudesta kertova pulssiaallon nopeus oli ennen saunomista keskimäärin 9.8 m/s ja laski tasolle 8.6 m/s välittömästi saunan jälkeen. Sydämen sykkeen havaittiin saunomisen aikana nousevan kuten keskiraskaassa liikunnassa. 

Elimistön lämpötila nousi saunomisen aikana noin kaksi astetta. 

Tulokset saunomisen vaikutuksista elimistöön julkaistiin Journal of Human Hypertension -lehdessä. 

Suonen joustavuuden mittauksiiin perustuvat tulokset julkaistiin European Journal of Preventive Cardiology -lehdessä.