Ei tuotteita ostoskorissa.

Finnish English

Tältä sivulta löydät artikkeleita ja tietoa infrapunasaunoista

Tälle sivustolle keräämme ajankohtaista tietoa saunomisesta ja sen terveysvaikutuksista. 

Tutki mitä eri artikkeleilla on annettavaa terveytesi ylläpitämiseen.

Here you will find articles of the effects of sauna also in english.

Vänligen se också artiklar på svenska.

Syvälämpimin terveisin, 

Seppo Metsälä

www.saunakeskus.fi

healing heat - vårdande värme - hoitavaa lämpöä

Täältä löydät paljon kuvia saunoista ja uusia ideoita:

 

https://www.pinterest.pt/pin/70437477486756/?lp=true

Kaikki artikkelit »

6 yllättävää terveysfaktaa saunomisesta

15.08.2019

6 yllättävää terveysfaktaa saunomisesta – Tämän vuoksi sinunkin kannattaisi saunoa vähintään neljä kertaa viikossa

 
 
Rantasauna ja merimaisema.
Kuva: Elina Saunamäki, Yle
Taru Tikkanen.

Rantahiekkaan piirretty sydän.

2. Treeniä sydämelle

Saunominen tekee sydämelle hyvää. Se lisää sykevälivaihtelua ja tehostaa sydämen toimintaa.

– Sydämen syke nousee saunomisen aikana jopa 120–150 lyöntiin minuutissa ja vastaa verenkierron kuormittavuuden osalta matala- tai keskitasoista kestävyysliikuntaa, Laukkanen kertoo.

Saunominen saa veren kiertämään tehokkaammin ja parantaa verisuonien joustavuutta. Sen tiedetään myös alentavan verenpainetta ja pienentävän sepelvaltimotaudin riskiä.

– Useammin saunovilla on tutkimusten mukaan vähemmän aivoinfarkteja, Laukkanen toteaa.

Säännöllisesti saunovat jopa kuolevat sydän- ja verisuonitautien vuoksi epätodennäköisemmin kuin vain harvoin löylyttelevät.

– 4–7 viikossa saunovilla riski oli pienin verrattuna harvemmin saunoviin, Laukkanen sanoo.

3. Lievitystä lihaskipuihin

Treenin jälkeen lenkkisaunaan? Ei ollenkaan hullumpi ajatus, sillä saunan rentouttava lämpö voi helpottaa lihaskipuja ja -jännityksiä.

Joissakin tapauksissa saunasta tiedetään olleen hyötyä myös esimerkiksi päänsärkyjen, reumakipujen ja kipuoireyhtymä fibromyalgian lievittäjänä.

– Näiden suhteen kannattaa kuitenkin noudattaa varovaisuutta, sillä joskus kuumuus voi jopa pahentaa kipua, Laukkanen muistuttaa.


Nainen venyttelee luonnossa.
  

4. Boostia vastustuskyvylle

Jos haluaa pitää flunssan loitolla, vitamiinien ja käsienpesun lisäksi myös saunomisesta voi olla iloa.

– Useammin saunovilla on vähemmän flunssaoireita ja heidän tulehdusarvonsa ovat hieman matalammat, Laukkanen kertoo.

– Myös keuhkoperäisiä tulehdussairauksia, kuten kroonista keuhkoputkentulehdusta, keuhkokuumetta ja jopa astmaa esiintyy saunojien joukossa vähemmän, hän jatkaa.

Vielä ei ole selvää, onko yksin saunominen syynä vastustuskyvyn tehostumiseen vai vaikuttavatko siihen myös muut elintavat. Laukkasen mukaan tutkimusta tarvitaan vielä lisää.

5. Apua iho-ongelmiin

Toisin kuin saattaisi uskoa, tiedetään, että saunominen ei kuivata ihoa, vaan päinvastoin parantaa ihon läpäisyestettä niin, ettei saunojan iho kuivu.

Saunan avusta iho-ongelmiin ei ole toistaiseksi täysin kiistatonta näyttöä, mutta näyttää siltä, että saunominen tekee hyvää myös iholle.

– Esimerkiksi psoriaatikot ovat saaneet saunasta apua ihovaivoihinsa, Laukkanen kertoo.

Nainen istuu tuolilla selin, paljas iho näkyy.
Saunominen ei kuivata ihoa, vaan jopa estää sitä kuivumasta. Kuva: Unsplash

6. Elinvoimaa ja elämäniloa

Saunasta tulee hyvä ja rentoutunut olo – sen tietää jokainen saunomisesta pitävä.

– Tieteellisesti rentoutumista on hankala todentaa, mutta koska sykevälivaihtelu lisääntyy, se kertoo epäsuorasti siitä, että sydämen autonomisen hermoston toiminta paranee ja elimistö rentoutuu, Laukkanen sanoo.

– Rentoutuminen voi olla hyvinkin merkittävä tekijä monien saunomisen terveysvaikutusten taustalla, hän pohtii.

Myös koettu elämänlaatu saattaa pysyä parempana, jos saunomista harrastaa säännöllisesti. Laukkanen kuitenkin muistuttaa, ettei ole varmaa, onko saunominen syy vai seuraus.

Saunominen sopii lähes kaikille

Saunomiselle on vain vähän esteitä.

– Yleensä myös kroonisesti sairaat voivat saunoa, kunhan sairaus on hyvässä hoidossa. Joskus esteitä voivat kuitenkin olla esimerkiksi vaikea sydämen läppävika, matala verenpaine, epävakaa rintakipuoire tai muu vakava sairaus, Laukkanen sanoo.

Jos olet epävarma saunomisen sopivuudesta oman sairautesi kohdalla, varmistus kannattaa hakea lääkäriltä.

Kaiken se kestää – mutta että saunankin?

Terveyden lisäksi sauna liittyy tietysti myös rakkauteen. Akuutin sketsi avaa suomalaista saunaperinnettä myös muista kulttuureista tuleville.

 

 

Saunaseksi kuumentaa tunteet - laudelambada on yllättävän suosittua

 24.07.2019 SAUNAPÄIVÄ

82,5 % suomalaisista on harrastanut saunaseksiä.